1610
19 maj kl.9 morgen udbrød der brand på skibbroen ved Niels Throel og Per ‘s Bådebyggeri. Branden bredte sig grundet forsømmelighed og østenvind fra tjærekogeren og til byen. Kun 1/7 af byen stod tilbage -rådhuset, kirkespiret og affuerdeelen af kriken, og skolehuset på kirkegården. Havde det ikke været for de løjtinger karle havde hele byen og mestendels også kolstrup været brændt ned. [125]
1700 ernes slutning.
Erich Paulsens værft er et værft med betydeligt skibsbyggeri.[126]
1750 ca.
Den engelske urmagerslægt Green kommer til Aabenraa, muligvis med et her hjemmehørende skib.[127]
1831
Thorkild Andersens værft åbner. Bygger over en menneskealder 57 skibe.[128]
1841
Mads Michelsens værft åbner.[129]
1850 ca
Reimers værft åbner.[130]
1860
Gustav Rabens værft åbner.[131]
1863
Der åbnes en navigationsskole.[132]
1880’erne
Kaserne med ekserserplads forlades idet garnisionen flyttes til en nyopført kaserne i Haderslev.
Kasserne med ekserserplads lå over for gildegade (senere markedsplads).[133]
1893
Dansk Nellikekultur startes af gartner Chr. Jacobsen[134]
1898
Amtsbanegården bygges (senere rutebilstation).[135]
[125] Fladstenbogen (Med egen hånd)
[126] Jes M. Holdt: Glimt af Løjt sogns historie.
[127] Jes M. Holdt: Glimt af Løjt sogns historie.
[128] Jes M. Holdt: Glimt af Løjt sogns historie.
[129] Jes M. Holdt: Glimt af Løjt sogns historie.
[130] Jes M. Holdt: Glimt af Løjt sogns historie.
[131] Jes M. Holdt: Glimt af Løjt sogns historie.
[132] Jes M. Holdt: Glimt af Løjt sogns historie
[133] Aabenraa amts jernbaner 1899 - 1926.
[134] Sønderjysk månedsskrift 11-97
[135] Aabenraa amts jernbaner 1899 - 1926.